Betegen sem mondunk le a jövőről! – tanulás a kórházban

Mit jelent, amikor egy iskolás gyermek daganatos diagnózist kap? A család életében minden egyetlen perc alatt megváltozik – prioritások rendeződnek át, és az iskolai teljesítmény, a tanulás hirtelen háttérbe szorul. Szeptember van, iskolakezdés – de mi történik azokkal a gyerekekkel, akik a diagnózis miatt nem lehetnek ott az évnyitón?

Gyermekgyógyító orvosaink és ápolóink tapasztalatból tudják: a gyógyulás nemcsak a testről, hanem a lélekről és a jövőről is szól. A daganatos betegséggel küzdő gyermekek számára a tanulás folytonossága sokkal több, mint tananyag átadása – ez adja a reményt és a normalitást egy új, bizonytalan világban.

Az első lépések: tanulás a betegség árnyékában

A protokoll szerint a diagnózis felállítását követő 2-3 héten belül – amint a gyermek állapota stabilizálódik – már megkezdődik az egyéni tanrend kialakítása. Ilyenkor lép színre a kórházpedagógus, aki híd a betegség és a normális élet között.

"Amikor a gyermek tanul, átmenetileg kilép a betegszerepből, és visszakapja diákidentitását, ami jelentősen csökkenti a hospitalizáció negatív pszichológiai következményeit" – magyarázza Dr. Nagy Katalin klinikai pszichológus. Ez a felismerés áll a kórházpedagógia középpontjában.

A daganatos betegség és a kezelések számos akadályt gördítenek a tanulás útjába. Például a kemoterápia gyakran okoz fáradtságot, koncentrációs nehézségeket, émelygést rosszullétet. A hosszú kórházi tartózkodás elszakítja a gyereket iskolájától, barátaitól, megszokott környezetétől. Mindez együtt komoly kihívást jelent, amit egyszerűbb egy kötetlen tanulási rendben, magántanulóként megoldani.

A magántanulóság rendszere

„Magántanuló lesz” – ez a mondat gyakran hangzik el a diagnózis után, de mit is jelent valójában? Ne gondolj szigorú szabályokra és bürokratikus akadályokra – a magántanulói státusz valójában egy rugalmas, támogató rendszer, ami alkalmazkodik a kórházi mindennapokhoz.

Amikor meghallottam, hogy a fiam magántanuló lesz, megijedtem. Azt hittem, ez valami bonyolult jogi procedúra, és nekünk kell majd mindent intézni a kezelések mellett” – emlékszik vissza Peti édesapja. „De meglepően egyszerű volt: egy kérvényt adtunk be az igazgatónak, aki azonnal támogatta kérésünket és minden segítséget megadott.

A magántanulói státuszt a szülő indoklás nélkül kérheti, és csak kivételes esetekben tagadható meg. A legjobb hír? A daganatos gyermekek esetében az iskola köteles gondoskodni a felkészítésről – méghozzá heti 10 órában! Ez nem csupán jog, hanem lehetőség a folytonosság megőrzésére.

Sokan nem tudják, de a magántanuló részt vehet a tanórákon is, ha állapota engedi” – mesélte osztályunk pedagógusa. „Sőt, kérheti felvételét a napközis foglalkozásokra is. A rendszer lényege nem a kizárás, hanem a rugalmasság – hogy a gyermek akkor és olyan formában tanulhasson, ahogy az állapota engedi.”

A magántanuló mentesül a készségtárgyak (testnevelés, ének-zene, rajz) követelményei alól, és csak a közismereti tárgyakból kell félévente vizsgáznia. Ez hatalmas könnyebbség a kezelések alatt álló gyermekeknek, akiknek fizikai ereje gyakran korlátozott.

Az osztályozó vizsga ijesztően hangzik, de a valóságban ez is a gyermek érdekeit szolgálja” – teszi hozzá kórházpedagógus kolléganőnk. „Emlékszem, amikor Lili először vizsgázott matematikából. Előtte annyira izgult, de amikor megkapta az ötöst, ragyogott az arca. Ez bizonyíték volt arra, hogy betegen is képes ugyanazt teljesíteni, mint az egészséges társai.

Speciális kívánságlistánkon most 3 felújítás alatt álló osztályunk támogatására van lehetőséged!

Hogyan zajlik a tanulás a kórházi ágy mellett?

A kórházpedagógia nem egyszerűen korrepetálás vagy felzárkóztatás. Ez egy komplex, személyre szabott oktatási rendszer, amely figyelembe veszi a gyermek egészségi állapotát, kezelési menetrendjét és egyéni képességeit.

A kórházpedagógusok minden tanítási napon jelen vannak a kórházi osztályokon. Feladatuk az oktatáson túl, hogy gondoskodnak a gyermekek szakszerű pedagógiai ellátásáról, szabadidejük tartalmas eltöltéséről is, eközben pedig mentális egészségükről is képet kapnak, és ha kell pszichológus segítségét is kérhetik. Tanulnak, játszanak, együtt alkotnak a beteg gyerekekkel.

Ezért a hagyományos tanítási módszerek mellett speciális technikákat is alkalmazunk. A projektmódszer például lehetővé teszi, hogy a különböző kezelési fázisokban lévő gyermekek együtt dolgozzanak egy-egy témán, ami nem csak a tanulást, de a sorstársi közösség kialakulását is segíti.” – meséli kórházpedagógus kolléganőnk

A tanítás során a pedagógusok közismereti tantárgyakból oktatják a gyerekeket elsőtől tizenkettedik osztályos korig. Az oktatás rendszerint egyéni, gyakran az ágy mellett történik, esetenként kiscsoportos formában a közös helyiségekben, de minden esetben alkalmazkodva a gyerekek kezelési tervéhez, terápiás idejéhez. A tanulás során a kórházpedagógusok az anyaiskolával szorosan együttműködve alakítják ki a tantervet aminek célja, hogy minden gyermek sikeresen letehesse az osztályozó vizsgákat a félév végén.

A magántanulósága alatt minden fél évben levizsgázott, és jól tartotta a tempót a tananyaggal. Az utolsó fél évben, mielőtt visszatért volna a teljes értékű iskolai oktatásba, már egy-két órára bejárt az iskolába. Így fokozatosan szokott vissza az iskolai közegbe” – osztja meg tapasztalatait egy másik szülő, akinek gyermeke ma már újra a jó tanulók közé tartozik.

Az iskolai közösség szerepe is felbecsülhetetlen összetevő a sikerhez. Amikor az osztálytársak leveleket, rajzokat küldenek, videóhívásban beszélgetnek beteg társukkal, vagy felkészülnek a visszatérésére, az óriási érzelmi támogatást jelent.

Sokat segített az iskola hozzáállása is. A kórházpedagógus ellátogatott az iskolában és mindent elmagyarázott a gyerekeknek egy osztályfőnöki óra keretében. Az osztálytársak megértőek voltak, nagyon kedvesen viselkedtek. Ha tehették, felhívták, bíztató üzeneteket és ajándékokat küldte neki, így a kislányom is érezte, hogy még közéjük tartozik. Természetesen fogadták, hogy nincs haja, hogy lefogyott, egyetlen rossz szót nem szóltak a kinézete miatt” – emlékszik vissza egy édesanya.

A tanulás mint gyógyító erő

Orvosként tudjuk, hogy a kezelések elengedhetetlenek a gyógyuláshoz, de azt is megtapasztaltuk az évek során, hogy a lélek egészsége is legalább ugyanolyan fontos része a terápiának. A cél amit a tanulás ad a gyerekeknek, az ígéret, hogy egyszer majd folytatni tudják az életüket, struktúrát, rendszert, kitartást visz a kórházi mindennapjaikba.

„Amikor látom, hogy egy volt kis betegünk egyetemre megy, sikeres lett a szakmájában, családot alapít, vagy egyszerűen csak boldogan él, akkor tudom, hogy minden erőfeszítés megérte” – mesélte egyik ápolónk.
Mert nem elég túlélni a betegséget – teljes életet kell élni utána. És ehhez a tanulás, a tudás az egyik legfontosabb eszköz.”

Néhány eszköz és berendezés ami igazán sokat számítana osztályainkon

Ebben a hónapban olyan, az alap ellátáson túl használt eszközök és berendezések megvásárlásban tudsz nekünk segíteni, amelyeket három felújítás alatt álló központunk kért, hogy gyógyulásra jobb esélyeket és méltó környezetet biztosíthassunk a gyerekeknek! Kattints az eszközre, és olvasd el: miben segíti a gyerekek gyógyítását:

Szeptember a Gyermekrák Elleni Küzdelem Hónapja - Csatlakozz Te is