Főoldal > Hasznos > Natív cukormentes étrend

A diéta célja: a kezelések (gyógyszerek) mellékhatásaként jelentkező, optimálisnál magasabb vércukorszintek ill. azok ingadozásának megelőzése. A diéta betartásával az inzulinnal kezelt cukorbetegség sikeresen elkerülhető.

 

A legfontosabb szempontok, a szénhidrátok és a rostok szerepe

Szénhidrátok

Egyszerű, más néven gyorsan felszívóvó szénhidrátok

A gyorsan felszívódó szénhidrátok az elnevezésüket onnan kapták, hogy a vércukrot könnyű  emészthetőségük miatt gyorsan, jól mérhetően megemelik.

Ide tartozik például a cukor (szaharóz), a kristálycukor,a méz, (porcukor,a malátacukor, a barnacukor és a juharszirup.

Összességében a fent felsoroltak a natív cukrok! Gyárilag vagy ételkészítés során kerülnek bele az élelmiszereikbe pl.: édes kekszek, lekvárok és az ételeinkben: gyümölcsleves ízesítésekor, piskóta sütésekor.

Az egyszerű cukrok közé tartozik még a tej, a kefir, a joghurt natúr és ízesített változata. A gyümölcsök minden tagja és az ebből készült készítmények, mint a már említett lekvár. A felsoroltakat természetesen fogyaszthatók egy-két kivétellel például banán és a szőlő. Ebben az esetben természetes formában vannak jelen a szénhidrátok és ezért szabadon fogyaszthatók, de mértéket itt is tartani kell!

A BANÁN ÉS A SZŐLŐ EXTRA MAGAS SZÉNHIDRÁTTAL RENDELKEZIK!

A vércukor értéket hirtelen és nagyon magasra emeli, emiatt javasolt a fogyasztásuk kerülése a diéta ideje alatt.

 

Összetett szénhidrátok, más néven lassan felszívódó szénhidrátok

A nevét ez a csoport onnan kapta, hogy nehezebben emészthetők, azaz több időt igényel a megemésztésük. Így a vércukorra gyakorolt hatásuk jobb, mert a vércukrot lassan, elhúzódva emelik meg. Ide tartozik például a kenyér, a zsemle, a kifli, a tészták (minden lisztes élelmiszer), a rizs, a burgonya, a kukorica, a hüvelyesek (bab; borsó, lencse). Tény, hogy a felsoroltak magas a szénhidrát tartalmú élelmiszerek, de fentiek alapján lassan emelik meg a vércukrot, és a diéta egyik célja éppen ez.

 

A rostok

Röviden megfogalmazva a rost olyan növényi eredetű anyag, amelyet az, emberi tápcsatorna. nem vagy nehezen tud megemészteni. Fontos szerepe van a vércukor szabályozásban az emésztőcsatornán keresztül, mert gátolj~ a cukrok felszívódását.

Minden gyümölcsben és zöldségben illetve a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyerekben, kiflikben, zsemlékben és az olajos magvakban, müzlikben található rost. A natív cukormentes étrendnek tartalmazni kell a fent felsorolt élelmiszerekből.

 

Az étezések gyakorisága, azaz étkezzünk rendszeresen

Az alapelv az, hogy sokszor együnk keveset, ami azt jelenti legalább öt-hat alkalommal egy nap. A rendszeres étkezésekkel biztosítjuk a tápanyagok, köztük a szénhidrátok, egyenletes felszívódását és a vércukor ingadozások elkerülhetőek. A napi étkezésünk nézzen ki úgy, hogy a három fő étkezés lassan felszívódó szénhidrátokból álljanak. A köztes, kisétkezések pedig akár egy alma vagy egy light joghurt, amelyek gyorsan felszívódó szénhidrátok, elfogyasztásával már biztosítva. vannak. Egy mintaétlap az utolsó oldalon még érthetőbbé teszi.

 

Megfelelő nyersanyag válogatás

Fontos szabály: MINDEN OLYAN ÉLELMISZER, AMI HOZZÁADOTT CUKROT TARTALMAZ, AKÁR GYÁRILAG VAGY AZ ÉTELKÉSZÍTÉS SORÁN KERÜLENDŐ!

 

A gyorsan felszívódó szénhidrátok, mint a répacukor (kristálycukor, porcukor), malátacukor,méz; juharszirup és az ezekkel készült, ízesített üdítőital, sütemény és étel (főleg a félkész-kész ételek) ellenjavalltak! Érdemes odafigyelni arra, hogy a mustár és a ketchup is tartalmaz natív cukrot! Javaslat: érdemes megnézni a csomagoláson feltüntetett élelmiszer összetételét, ha szerepel benne a cukor, akkor azt inkább kerüljük.

 

A gyümölcslevekből és gyümölcsjoghurtokból mindig a light feliratút fogyasszuk például Top-Jo’ és Jogobella light. Itt szeretném megemlíteni, hogy az aszalt gyümölcsök sem fogyaszthatók és a zéró, Light feliratú Cola sem! A cukormentes rágóval is óvatosan kell bánni, tehát maximum 2-3 szem a szorbit tartalma miatt! Müzli-félék a magas rosttartalmuk miatt beépíthető az étrendbe, de csak is az olyan változatok, amin szerepel az mondat, hogy HOZZÁADOTT CUKROT NEM TARTALMAZ!

 

Cukor helyettesítésére mindenki által ismert mesterséges édesítőszerek például Polisett, Poliswett, Süssina, Canderel ajánlott. Sütésre és főzésre egyaránt. Természetes édesítőszer az ún. STEVIA nevű növény, amely por, folyadék és tabletta változata a bioboltokban beszerezhető.

 

A közismert diabetikus készítmények, amelyek Glukononból, azaz szorbitból, fruktózból készülnek, tehát ugyanúgy cukrok, csak a vércukrot lassabban emelik meg, mint a többi társaik. Lényegében ezek nagyobb mennyiségű fogyasztását mindenképp kerüljük, de a hagyományos édesipari készítmények (csokoládé, kekszek) helyett inkább ezt válasszuk.

 

Tésztákról egy gondolat erejéig, hogy a durum tészták vércukorra gyakorolt hatása jobb, ezért ez legyen köretnek általánosságban.

 

Röviden összefoglalva a következő ábra mutatja be a natív cukormentes étrend lényegét.

 

EGY NAPOS MINTAÉTLAP SEGÍTSÉGÜL

SZABADON FOGYASZTHATÓ: Az alacsony (nulla) szénhidráttartalma miatt vagy vércukorra gyakorolt hatása kedvező, lassan emeli meg.

  • az összes zöldség-és főzelékféleség
  • friss gyümölcsök
  • teljes kiőrlésű lisztből készült kenyerek és egyéb pékáruk, burgonya, rizs, durum tészta
  • bab, borsó, lencse
  • natúr – és light joghurtok és egyéb tejtermékek
  • natúr müzlik
  • Korpovit vagy Stop háztartási keksz
  • húsok, húskészítmények
  • tojás
  • margarin (Liga), olívaolaj

 

KERÜLENDŐ: Natív cukortartalma miatt vagy a vércukorra gyakorolt hatása kedvezőtlen, vércukrot hirtelen emeli meg.

  • banán, szőlő, aszalt, gyümölcsök és egyéb gyümölcskészítmények
  • édes péksütemények (lekváros bukta, kekszek, csokoládé)
  • chips
  • ízesített, cukrozott gyümölcsjoghurtok, pudingok, TÚRÓRUDI és egyéb cukrot tartalmazó tejdesszertek
  • müzli szeletek
  • készételek

 

Reggeli: tej 2 dl (gyorsan felszívódó szénhidrát), csirkemell sonka, liga margarin, uborka, paprika, magos zsemle – l db (lassan felszívódó szénhidrát)

Tízórai: light gyümölcs joghurt egy pohár + 2 evőkanál zabpehely (gyorsan + lassan felszívódó szénhidrát)

Ebéd: zöldségleves, sertéspörkölt, főtt tészta (durumból, amely lassan felszívódó szénhidrát), vegyes saláta (édesítőszerrel készült)

Uzsonna: gyümölcs + 2-3 szem Korpovit (gyorsan + lassan felszívódó szénhidrát)

Vacsora: tea édesítővel (vörös vagy más néven roobois tea) vagy limonádé friss citrommal, édesítővel; kocka sajt, paradicsom, rozsos kenyér (lassan felszívódó szénhidrát)

 

Mindig figyeljünk oda, hogy elegendő folyadékot igyunk (nagyobb részt ásványvíz formájában) és minden étkezésnél legyen friss zöldséges gyümölcs, amennyire a körülmények ezt engedik! Az édesítőszerrel készült termékek fogyasztását ne vigyük túlzásba!